risker på nätet

säkerhet på youtube

Lektionsbeskrivning:

Vi läser sagor och berättelser i förskoleklassen. Eleverna gör egna sagor och vi tränar på att återberätta historien.

Ge eleverna tid för att reflektera och resonera tillsammans. Visa och berätta om hur en saga/ film är uppbyggd. Den har en början, en handling och ett slut. Handlingen kan ofta vara spännande.

Inventera barnens kunskaper om vad Youtube är. Titta på olika sorters filmer som passar för åldern. Är en film en saga?
På riktigt? Titta på olka filmer. De kan vara spännande filmer, roliga , lite otäcka  mm. Vem kan lägga ut filmer? Om en film känns otäck vad gör man då? Är allt sant som finns på Youtube? Får man lägga ut vilka filmer som helst?


Uppdraget
När barnen har tränat att göra sagor tillsammans är det dags att göra en saga som passar att spela in och publicera på Youtube. De får fundera på hur sagan ska se ut, behöver de måla en bakgrund, fotografera osv.

Vi knyter ihop lektionen med att prata om att nu är barnen personerna bakom en film. Filmen/sagan finns för alla att se på Youtube.


FÖRSKOLEKLASS

Lektionsstege



1. Använd det gyllene tilffälllet vid sagoläsning/filmstund att uppmärksamma vem som har skrivit sagan eller filmen.

2.Visa hur en saga/flm är uppbyggd. Med bilder och text.

3. Prata om Youtube och inventera barnens förkunskaper.

4. Titta på olika sorters filmer på Youtube. Ge tid att samtala om filmerna, om allt är sant, osv.

5.Introducera uppdraget Låt barnen göra en egen saga. Prata om hur en saga är uppbyggd.

6. Fundera över vilken bakgrund och rekvesita som behövs. Måla, rita eller fotografera.

7. Dags att spela in sagan, t ex genom Puppets Pal HD.

7. Vi lägger ut den på Youtube och pratar om att nu har vi gjort en film som vi har lagt ut.

7. Titta på filmen tillsammans i stor bild.

8. Återkoppla och utvärdera.

Länkar, app-tips



Det kommer hela tiden nya appar som passar för bildredigering. Sök på Skolappar, Pappas appar. En app vi har använt är Pupetspal HD för Ipad. 

Att arbeta vidare med

  • Barnen inspirerar varandra. Att arbeta vidare med är t ex att göra olika filmer på teman som  humorflm, sorglig, räddsla, ilska, etc. 
  • Vidareutveckla hur man kan tänka när man lägger ut filmer på varandra. Får man göra det utan lov? Vad är kränkande att lägga ut etc.
  • Socila medier. Har någon FB, Instagram? vad är det? Vänner på riktigt, vänner på nätet.