uppdrag 4:1

1. Presentera uppdraget

Sociala medier som YouTube, Facebook och Instagram har hjälpt till att skapa en marknad för filmer och bilder som man normalt sett tar avstånd ifrån. Vi delar och gillar bilderna för att visa att vi INTE tycker att de är okey.

Men vad händer då? Har du och jag bidragit till att den lilla valpen har fått sitt öra avskuret? Kan vi göra något åt det...? Skapas det en marknad för dessa bilder om vi fortsätter att dela bilden?

2. elevernas egna exempel

Be några av eleverna ge exempel på bilder eller filmer ifrån sina sociala medier som kan stämma in på beskrivningen.

Vilken sorts bilder mår vi dåligt av på internet?

(Heta-stolen övning eller samtalskort.)

3. mitt ansvar

Vad kan DU göra för att förhindra att bilder av det här slaget sprids? Vad bör man göra om någon av kompisarna/bekanta delar en bild och ber dig gilla eller dela för att visa att du gör just tvärt om, ogillar?

4. knyt ihop uppdraget

Ett avslutande samtal om hela arbetsområdet där vi återkopplar och utvärderar tillsammans mot de mål som vi satt upp. Vi tittar på vad vi har lärt oss. Hur kan vi gå vidare en annan gång.

5. Återkoppling och utvärdering

Ett avslutande samtal om hela arbetsområdet där vi återkopplar och utvärderar tillsammans mot de mål som vi satt upp. Vi tittar på vad vi har lärt oss. Hur kan vi gå vidare en annan gång.