Risker på nätet
ÅK 5-6

grooming

Uppdraget innehåller en film med den kände brottsforskaren Leif GW Persson, ett antal tidningsartiklar, diskussionsfrågor och arbeta-vidare-med uppgifter.

Efter att ha arbetat med arbetsområdet bör eleverna veta om att det finns människor som utger sig för att vara andra än de är samt hur man skyddar sig mot det, vilka risker som finns och vad man bör göra om man träffar på en "Groomare". De ska också ha reflekterat och diskuterat kring vilka uppgifter det kan vara lämpligt att lämna ut om sig själv.

lektions-stege

1. Prata med eleverna om vad grooming är.

2. Titta på filmen om hur en groomare arbetar. Prata om vad ni sett.

3. Läs berättelsen om Linn ifrån .se material "Ungas integritet på nätet."

4. Svara på några dilemmafrågor genom "heta stolen" eller "heta linjen".

5. Sammanfatta vad ni lärt er och låt eleverna presentera sitt arbete genom en film eller teater.

länkar

Ungas integritet på nätet
.se guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna hittar du här.

Polisens sida om grooming

Novahuset
Novahuset är en ideell förening som erbjuder stöd och rådgivning till de som har blivit utsatta för någon form av sexuellt övergrepp online som offline.

Polisens rapport "Hur säkra är sociala nätverkssajter för barn och unga?"
Bra att ha när man arbetar med eleverna.


http://polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Ha-koll-pa-livet-pa-natet/

att arbeta vidare med...