digital identitet  OCH PERSONLIG INTEGRITET

Lektionsbeskrivning

Lämnar vi ut mer information om oss själva, våra privata tankar och bilder på Internet än vad vi normalt gör i verkliga livet? En bild/film/kommentar på nätet kan finnas där för evigt och påverka både din digitala identitet och din verkliga. Åtekoppla till lektionen Vem presenterar vi oss för under åk 3-4 och personlig integritet. Vad innebär det och hur påverkar det din digitala identitet?  Samtala om hur man kan påverka sin digitala identitet men även hur man kan påverka andas integritet och digitala identitet.

Uppdraget innehåller en lektion och arbeta-vidare-med uppgifter.

 


film om identitet för elever


Filmtips om identitet. Engelskt tal. Se länk.
Identity

lektionsstege

Uppdrag 1:1
1.Samtala om vad personlig integritet är samt digital identitet. 
2.Titta på några bloggar/presentaioner, bra och mindre bra utifrån samtalet.
3. Skriv en argumenterande text om bloggarna.
4. Knyt ihop.
5.Redovisning och samtal
 Uppdrag 2:1
1. Läs om Johan
2..Vad var rätt/ fel?
3. Påverka andras digitala identitet.
4. Din identitet
5. Knyt ihop
6. Återkoppla och utvärdra 

länkar

Webbstjärnan - Om personlig Integritet

Stiftelsen för internetinfrastrukturs guide "Ungas integritet på nätet"
- Lektionstips att direkt använda i undervisningen.

att arbeta vidare med...

"Ses offline?" Film och arbetsmaterial ifrån Ungdomsstyrelsen. För något äldre elever men första filmen kan vid behov fungera med åk 6.
http://www.youtube.com/watch?v=wTNfnP0YoOI