1. inled området, reklam i bloggar

Titta på filmen "Är det sant" ifrån UR om ni inte redan har gjort det. Den handlar om hur reklam påverkar oss. Diskutera i grupp (gärna i en cirkel så att alla får komma till tals) om vad de sa om smygreklam i filmen. Berätta om produktplacering och hur företagen ofta uppvaktar kända personer med sina produkter för att de ska använda dem. T. ex. innom sport, musik men också de som bloggar. Varför är det så? vilket syfte har företagen med det?

Bildkälla: http://www.ur.se/Produkter/177415-Ar-det-sant-Reklam

2. Videobloggar

Titta på några videobloggar på YouTube. I och med att den digitala tillgängligheten bland unga har ökat så har också möjligheten till självpublicering gjort det. Videodagböcker eller bloggar är poppulära sätt att nå ut till sin omgivning. Det finns flera unga tjejer och killar som har gjort sig ett namn på det här viset. Men vad händer när vuxenvärlden kliver in och uppvaktar med sina produkter och marknadsföring? Och hur påverkas livet för 10-13 åring av att plötsligt bli känd på en arena som inte övervakas av så många vuxna?

Bildkälla: skärmklipp ifrån 
https://www.youtube.com/channel/UC5O0JNfraGVmoey9JF9FPHQ

3. klippEn

Bildkälla: skärmklipp ifrån https://www.youtube.com/watch?v=a7YZNlYLwIU&index=3&list=UU5O0JNfraGVmoey9JF9FPHQ