Uppdrag 2:1

1. presentera uppdraget

Ert uppdrag den här gången är att veta mer om det sociala mediet YouTube. Anledningen till det är att massor av barn, ungdomar och vuxna använder sig av detta media regelbundet. Vi använder det av olika anledningar t.ex. som underhållning, faktasökande och att sprida budskap av de mest skiftande slag. Vad är sant och falskt? Vem har lagt upp klippet och med vilket syfte? Kan man skilja manipulerade filmer mot andra? Vilka ligger bakom YouTube och tjänar någon pengar på att vi tittar och lägger upp filmer där? Det här är några av sakerna som vi ska söka svar på...

2. Titta på filmer ifrån youtube

Lektionen handlar om det sociala mediet YouTube. Vi tittar lite på vad som finns där. Vi  funderar över vilka som äger YouTube och vad det är för regler som gäller. Vi gör en gemensam tankkarta om vad vi vet om youtube och vilka filmer ni brukar tiita på.

Källkritsk på nätet och andra sammanhang.

3. att vara källkritisk på youtube

Den här filmen handlar om att vara källkritisk på Internet, inte bara YouTube, men den ger bra tips på vad som gäller när vi söker klipp/filmer eller information på YouTube.

4. Att kritiskt granska

Varför är dessa filmer gjorda och publicerad?

För att informera om något?
För att presentera något?
För att propagera (göra reklam för) för en åsikt?
För att sälja något?
För att underhålla?
Vem har gjort filmen och lagt upp den?

Är det en myndighet?
Är det en organisation ( ex. en förening)?
Är det ett företag?
Är det en privatperson?
Är det någon som kan ämnet?
Är det någon du litar på?

Dessa frågor kommer från skolverket

5. Inlämningsuppgift - "mitt eget youtube-klipp "

1. Leta reda på ett filmklipp på YouTube.

eller

Välj ett av de klipp som vi har presenterat här.


2. Fundera över om filmen är manipulerad eller autentisk.

3. Leta via en sökmotor (tex. Google eller Yahoo!) efter mer information om dem som har gjort filmen eller själva filmen.

Tips! Börja med att läsa i fältet under filmen på YouTube.

4. Ta hjälp av frågorna som du får av din lärare.

6. Knyt ihop

Vad kom vi fram till? Vad var bra? Mindre bra?

7. Återkoppling och utvärdering.

Ett avslutande samtal om hela arbetsområdet där vi återkopplar och utvärderar tillsammans mot de mål vi satt upp. Vi tittar på vad vi har lärt oss och hur vi kan gå vidare en annan gång.