Digital identitet och personlig integritet

VEM PRESENTERAR VI OSS FÖR?

Lektionsbeskrivning

Precis som vi vuxna tillbringar våra barn och ungdomar mycket tid på sociala medier. Man träffar sina kompisar, pratar och delar upplevelser via bilder och texter. Livet i verkligheten och livet på Internet hänger ihop! Men livet på nätet ställer också stora krav på våra barn och ungdomar att veta vilken information man bör dela och hur personlig man kan vara i vissa sammanhang. Det ställer också krav på oss vuxna att föregå med gott föredöme och att befinna oss där våra barn är.

Diskutera och prata om personlig integritet och varför det är viktigt 


Vad delar du för information?
 

Lektionsstege

1. Introducera arbetsområdet genom att diskutera hur man presenterar sig på nätet, vilken information som ska vara synlig samt om vad personlig integritet är.

2. Eleverna diskuterar i mindre grupper, vad tycker de är viktigt att tänka på-

3. Välj redovisningsform att presentera dina tips vad som är viktigt att tänka på.

4. Uppdrag 2 - Överraskningen

6. Låt eleverna Googla på sig själva. Googla på någon annan.


7. Reflektera och dsikutera tillsammans.


8. Återkoppla och utvärdera.

Länkar, app-tips

UR - filmer för elever och lärare

Webbstjärnan - om lösenord

.SE (Stiftelsen för infrastruktur) -
Lektionsövningar/material
 

Att arbeta vidare med

Prata om vad de andra eleverna fick fram och hur man kan sätta upp spärrar, både de som finns inbyggda i systemet och de som ska finnas innom dig, för att bara dela den information som man behöver. Viss information BEHÖVER vi faktiskt lämna ut för att andra personer ska kunna hitta oss osv. 
Mer bra fakta hittar du på. (Titta under länktips på förra sidan.)

Låt de elever som vill det få en stund till att ändra sina inställningar och uppdatera sina presentationer. Det är viktigt.

Låt eleverna komma med förslag på hur man kan taänka för att skydda sig på nätet. Skriv ner tillsammans.
Ta del av de färdiga material som finns på .SE (Stiftelsen för infrastruktur)