fotografera och publicera

Lektionsbeskrivning:

Lagar och etik. Inled lektionen med att göra en undersökning i klassen.
Ställ frågor som: Hur många tar kort med sin smartmobil? Vad fotagraferar föräldrar?  Vad händer med bilden sedan? Vilka platser på nätet används för att publicera en bild på en kamrat eller familjer? Är det ok att lägga ut t ex en bild utan lov?

Fråga eleverna vad de är intresserade av att utforska mer om när det gäller bilder i FB, Instagram mm. Gör en en tankekarta vad ni redan vet och en vad ni vill veta mer om.
Dela in eleverna i grupper och utforska olika områden, t ex vad vet lärarna om bilder. Ställ intervjufrågor till klasskamrater och föräldrar om deras vanor kring publicering av foton.


Finns det kränkande bilder? Diskutera i klassen.

Uppdrag 1
Låt eleverna undersöka hur det är med att publicera bilder. Vad tycker kompisar och föräldrar? Får man fotografera utan lov? Får man lägga ut kort hur som helst? Utforma frågor, gå ut och intervjua. Sammanställ svaren. Ta reda på vad lagen säger och fundra på "om vi gör rätt".




 

ÅK 1-2

Vad säger rektor Katarina om att fotografera i skolan. lyssna på intervjuven!

ge oss gärna feed forward

Lektionsstege



1. Vad vet andra om detta? Låt barnen undersöka och ta reda på hur man får göra. Förslag: fråga mamma/pappa/lärare/rektor etc. 

2. Kom överens om bra frågor att ställa och låt barnen välja målgrupper att intervjua om ämnet.

3. Sammanställ svaren. Diskutera tillsammans och låt grupperna redovisa vad de fick reda på.

4. Utvärdering och återkoppling
 

appar och länktips

Mulitmediabyråns bildarkiv

Flickr


Det kommer hela tiden nya appar som passar för bildredigering. Sök på Skolappar, Pappas appar. En app vi har använt är Photogene för Ipad. Det finns även appar för att spela in när barnen ställer frågor.

Att arbeta vidare med